Vikartime #2

#2

Du skal bruge: Smartboard eller andet, der kan vise videoer for klassen samt papir og farver.

Goddagsang: “Hejsa allesammen”. (ca. 5 min.) Der trampes og klappes til: to tramp og 1 klap (We Will Rock You-style) Børnene siger først deres eget navn, og derefter gentager alle de andre. Man kan fint sige egne navne, selvom der siges andre på videoen. Det aftales på forhånd. 🙂

Kig på symfoniorkester, piccolofløjte og tuba. (5 min.) Tal om, hvilæke instrumenter, der er, og se nærmere på hhv. piccolo og tuba.

Hør “Tubaen Tubby”: Bed børnene om at tegne Tubby og evt. de andre instrumenter og frøen / det, de hører undervejs, mens I hører historien. Der skal uddeles papir og findes farver frem, inden I går i gang. (ca. 11 min.)

Samtale: (ca. 15 min.) Når historien er færdig, ser I på de tegninger, der er kommet ud af forløbet. Hvordan ser Tubby ud? Hvilket humør er han i? osv. Led samtalen ind på, hvad historien handlede om. Hvordan er instrumenterne (og hvilke) og Tubby inden mødet med frøen, og hvordan er det efter. Emner som mobning, det at være god nok osv. kan være gode samtaleemner.

En dejlig dag (ca. 5 min.): Børnene lægger sig på gulvet, så de ikke kan røre hinanden, og lukker øjnene, mens de lytter til farvelsangen. Derefter får de lov til at gå en ad gangen / i små grupper, fx: alle dem med blå strømper må gå..

Lidt ekstra:

http://www.ovesteensmidt.dk/Musikundervisning/Tubaen_Tubby.html