Nedenstående er tænkt som ideer til jeres egen sammensætning af årsplaner. Emnerne er ikke nødvendigvis uddybede, men kan give et overblik over emner, der kommer hele vejen rundt om “fælles mål”, der kører over to år, og som skal være opfyldt efter hhv. 2., 4. og 6. klasse.
For uddybning kan du se under årsplaner.
0. klasse – 1 time om ugen:
- Lære “stå op – sid ned”-signal, piktogrammer, klappe efter (til ro), “vil du”, lave seng til udleverede instrumenter etc.
- Pulstræning
- Sanglege
- Kanon / morgensange
- Introduktion til musiklege ( Carl Nielsen i fokus)
- Instrumenter (udseende / lyd)
- Lytte og tegne til musik – lyttelege
- Kazoo-forløb
- Rytmer og rytmelege + let rytmespil til melodier
- Navne på de 5 16.-dels-rytmer
Temaer og lege:
- Cowboy
- “Op på tæerne”
- Hvem banker på min dør
- Skoleg
- Send bolden rundt i ring
- Vi rider ude på marken / kom og se min hest
- Lille røde filtdut
Sanglege:
- Tornerose
- Tossdedans
- Enebærbusk
- Jeg gik mig over sø og land
- Stopdans
- Goddag min kære Augustin
- Er det dig, der har taget min gedebuk
Struktur:
Stole, opstilling, ind og ud – hvad gør vi (evt. med en sang på vej ind)?
- Fru Olsen
- Goddagsang (Når vi har musik, nu er det tid til musik, nu vil vi begynde o.lign.)
- “Tingen i æsken” – som leder hen til dagens aktivitet
- Emne / Aktivitet
- Afslutning (sang / liggende på gulvet og høre musik – evt. med prik eller “dem med røde bluser må LISTE ud”)
- Oprydning (før eller efter afslutning, alt efter om de sidder på stole, står i rundkreds eller ligger på gulv) og afgang