Undervisningen er primært online-baseret, så du kan deltage i et tempo, der passer ind i din hverdag.
Forløbet varer 1 – 2 år* på deltid, som du primært selv er med til at tilrettelægge, og tilsvarende vægter på offentlige uddannelsesinstitutioner minimum 30 ECTS
Der tages udgangspunkt i hhv. “Musik Fælles Mål” og indholdet på seminariernes linjefagsundervisning i musikfaget.
Kompetenceområder:
Musikudøvelse – egne færdigheder i sang og instrument samt som ledende figur for eleverne.
Musikalsk skaben – Komponering, arrangering og improvisation – både egne færdigheder og som underviser
Musikforståelse – Analyse og oplevelse af musik i et historisk og kulkturelt perspektiv.
Musikdidaktik – planlægning og gennemførsel af udviklingsorienteret musikundervisning.
Opbygning:
Forløbet strækker sig over to dele, der yderligere er opdelt i to kompetenceområder, som herunder består af relevante moduler, der opfylder de samme områder, som de offentlige uddannelser.
Del 1 – musikudøvelse og musikalsk skaben
Del 2 – musikforståelse og musikdidaktik – med efterfølgende afsluttende prøve
Fagene på hver af de to kompetenceområder inden for de to dele kan tages i den rækkefølge, man selv synes giver bedst mening. Der kan være fag, der kræver en overvejelse ift. rækkefølge, og derfor lægger vi sammen en plan, inden du går i gang med “Linjefag musik – tilsvarende kompetencer”.
Moduler del 1:
- Klaver (musikudøvelse)
- Sang (musikudøvelse)
- Sammenspil / stomp / bodypercussion (musikudøvelse)
- Kor / fællessang / børnestemmer (musikudøvelse)
- Hørelære (musikudøvelse)
- Arrangement (musikalsk skaben)
- Komposition og improvisation (musikalsk skaben)
- Teknologi og IT (musikalsk skaben)
- Musikalsk skaben i klasserummet / nodelære og -teori (musikalsk skaben)
Moduler del 2:
- Musiklytning og -oplevelse (musikforståelse)
- Musikkulturer / Musikkens betydning (musikforståelse)
- Musikhistorie, -teori, -analyse og perspektivering (musikforståelse)
- Undervisningsforløb / læreplaner / årsplaner / læremidler / evalueringsmetoder mm. (musikdidaktik)
- Undervisningsdifferentiering og tværfaglighed (musikdidaktik)
- Klasserumsledelse og undervisningsmetodik (musikdidaktik)
- Musik på specialområdet (musikdidaktik)