Del 1 – færdigheds- og vidensmål
Herunder kan du se de enkelte fag / moduler på musiklærer-uddannelsen del 1.
Hvis du gerne vil se en mere detaljeret modulbeskrivelse, så kontakt os på mail@musik-konsulenterne.dk eller ring på 53 86 24 86.
Musikudøvelse
Klaver
Egne færdigheder. Enkeltundervisning.
Færdighedsmål: at kunne lede og akkompagnere fællessang og anden musikaktivitet på klaver i et varieret udvalg af stilarter/genrer.
Vidensmål: musikteori, spilleteknik, repertoire, øveprocesser, musikalsk fortolkning.
Sang
Egne færdigheder. Enkeltundervisning.
Færdighedsmål: anvende egen stemme som hjælpemiddel og arbejdsredskab i undervisningen med fokus på stemmesundhed.
Vidensmål: stemmearbejde i relation til musikalsk og sproglig udvikling af egen stemme. Musikalske genrer og musikalsk fortolkning. Forskellig stemmebrug og sangmetoder.
Sammenspil – stomp – body percussion
Onlineundervisning + kursus
Færdighedsmål: differentieretat kunne vejlede og lede sammenspil, beherskelse af relevante instrumenter som bas, trommesæt, keyboard m.fl. Udtrykke sig musikalsk gennem instrumentalspil med forståelse for teknik. Læreprocesser og organisering.
Vidensmål: sammenspilsmetodik, instrumentkendskab, musikalske genrer og musikalsk fortolkning. Etablerering af læringsrum for elevers selvstændige arbejde med musikudøvelse.
Kor / fællessang / børnestemmer
Onlineundervisning + kursus
Færdighedsmål: lede stemmearbejde, fællessang og en- eller flerstemmigt kor inden for flere genrer. Anvende egen stemme musikalsk og nuanceret som hjælpemiddel og arbejdsredskab i undervisningen. Lede musikaktiviteter med leg, dans, bevægelse og dramatisering med øje for elevers potentialer og forudsætninger. Direktion og solmisation.
Vidensmål: Udvikling af børns stemmer, sproglig udvikling, kor/sang-metodik, indstuderingsteknikker, sangligt repertoire, sanglige kulturer og traditioner. Stemmearbejde i relation til udvikling af egen og andres stemmer. Kroppens, bevægelsens og legens betydning for musikalsk udvikling og læring
Hørelære
Egne færdigheder. Onlineundervisning.
Færdighedsmål: at kunne genkende de mest gængse akkorder og intervaller ved aflytning, afkode rytmer og instrumenter, afkodning af nodebilleder. Hørelære.
Vidensmål: Akkordopbygninger og intervaller, akkordbrydninger, tonearter ud over dur og mol.
Musikalsk skaben
Arrangement
Onlineundervisning. Egne færdigheder.
Færdighedsmål: at kunne transponere og arrangere musik og musikalske aktiviteter i flere stilarter for varierede målgrupper med forskellige pædagogiske formål.
Vidensmål: musikteori, notation, arrangement, instrumentation, satslære og musikalske læremidler.
Komposition og improvisation
Onlineundervisning.
Færdighedsmål: at kunne lede improvisation og komposition, og det eksperimenterende arbejde med disse ud fra et sansende og innovativt perspektiv, samt kende til teorierne om improvisation og komposition.
Vidensmål: Skabelse af musik på baggrund af egne vokale og instrumentale færdigheder. Ledelse af kreative musikalske processer i såvel komposition som improvisation. Musikalsk skaben i klasserummet.
Teknologi og IT
Onlineundervisning.
Færdighedsmål: anvende IT og anden teknologi som arbejdsredskab og kreativt værktøj, lave lydoptagelse og redigering og benytte nodeskrivningsprogrammer.
Vidensmål: lydbearbejdning, nodeskrivning på computer, it og internetressourcer, musikalsk skaben i klasserummet, lovgivning på musikområdet ift. online platforme
Nodelære og –teori
Onlineundervisning.
Færdighedsmål: sikkert at kunne varetage undervisning i nodelære- og teori, samt egen tilegnelse af færdigheder i nodeskrivning, tonegenkendelse og fortegn, skalaopbygning, akkordopbygning, kvintcirkel m.m.
Vidensmål: Kendskab til kirketonearter, Music mind games, rytmebokse, musikalsk skaben I klasserummet.